BMC

Sutvarkyti tiltai kelią pasididžiavimą, jų priežiūra – galvos skausmą

2015-05-07  Petras Vizbaras, Keliai ir tiltai Nr. 1(9)

Tiltai – sudėtinė kelio dalis, tai grandis, jungianti kelius per upes, kanalus, daubas, slėnius bei kitas pasitaikančias kliūtis. Šie specifiniai inžineriniaiarchitektūriniai statiniai turi sujungti dvi vietoves, kurias skiria tam tikra kliūtis, darniai įsilieti į esamą kraštovaizdį, atlaikyti žmogaus veiklos ir gamtos sukeliamas apkrovas.

Tiltus veikia įvairūs gamtiniai ir technologiniai veiksniai. Visos apkrovos ir poveikiai yra atsitiktiniai dydžiai, kuriems būdingas statistinis išsibarstymas. Be to, vienu metu statinius gali veikti keletas apkrovų ir veiksnių. Didelę reikšmę tiltų defektams atsirasti turi projektavimo, konstrukcijų gamybos ir montavimo bei statinių priežiūros kokybė. Nepastebėti, paslėpti ar užleisti defektai vėliau tampa rimtų pažeidimų ar avarijų priežastimi.

Valstybės įmonė „Klaipėdos regiono keliai“ prižiūri 193 vnt. valstybinės reikšmės keliuose esančių tiltų (bendras ilgis – 6 011,24 m). Iš jų 88 % yra gelžbetoniniai tiltai, 12 % – metaliniai.

Vakarų Lietuvos tiltus prižiūri keturios kelių tarnybos, pavaldžios valstybės įmonei „Klaipėdos regiono keliai“. Tai Klaipėdos kelių tarnyba, kuriai priklauso 21 % visų pamario krašto tiltų, Kretingos kelių tarnyba, kuriai priklauso 23 % pamario krašto tiltų, Skuodo kelių tarnyba ir Šilutės kelių tarnyba, prižiūrinčios atitinkamai 12 % ir 44 % visų pamario krašto tiltų.

Tiltų vertinimo metodika

Vadovaujantis tiltų techninės priežiūros taisyklėmis atliekamos tiltų nuolatinės apžiūros, kad būtų užkirstas kelias atsirasti defektams, kurie sukeltų avarinę būklę ir trukdytų eismą, būtų nustatyta tiltų bei jų elementų techninė būklė ir kad būtų aišku, kokius tiltus reikia remontuoti.

Metinės tiltų apžiūros atliekamos kartą per metus. Tiltų apžiūras atlieka „Klaipėdos regiono kelių“ komisija, sudaryta iš specialistų, atsakingų už tiltų ir viadukų techninę priežiūrą. Metinių tilto konstrukcijų ir jų elementų apžiūrų metu jų bendrajai būklei įvertinti taikoma penkiabalė sistema:

– vienas balas – tilto būklė labai bloga, tokį tiltą būtina remontuoti ar keisti nedelsiant;
– du balai – tilto būklė bloga, jį reikia suremontuoti per artimiausius trejus metus;
– trys balai – tilto būklė patenkinama, jį reikia suremontuoti per artimiausius penkerius metus;
– keturi balai – tilto būklė pakankamai gera, esančius defektus gali ištaisyti kelių priežiūros tarnyba;
– penki balai – tilto būklė gera.

2014 m. iš 193 vnt. įmonės „Klaipėdos regiono keliai“ prižiūrimų tiltų 1 balu įvertinti 2 vnt., 2 balais – 24 vnt., 3 balais – 67 vnt., 4 ir 5 balais – 100 vnt. krašto tiltų. Iš šių skaičių matyti, jog geros būklės tiltų yra 52 %, o kitiems 48 % tiltų reikalingas remontas, kapitalinis remontas ar rekonstrukcija. Vadovaujantis tiltų techninėmis priežiūros taisyklėmis, tai turėtų būti atliekama per artimiausius penkerius metus.

Tiltus vertina specialistai

Esmines tiltų apžiūras ir tiltų bandymus planuoja Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Tiltų apžiūras atlieka Kelių ir transporto tyrimo institutas, kuris parengia ataskaitą, pateikia išvadas. 1997–2014 m. buvo atlikta 78 esminės tiltų apžiūros ir 19 tiltų bandymų. Iš jų 3 tiltų būklė buvo įvertinta labai blogai ir rekomenduota juos suremontuoti nedelsiant. 71 tilto būklė įvertinta blogai arba patenkinamai. Šiuos tiltus rekomenduota suremontuoti per artimiausius 3–5 metus. Visi kiti tiltai įvertinti gerai.

Dažniausiai aptinkamos pažaidos yra prakiurę tiltų deformaciniai pjūviai, susidėvėjusi hidroizoliacija, pažeistos tilto atramos, tarpatramiai, tilto perdangos pažaidos ir panašiai.

Tiltų, viadukų ir vandens pralaidų priežiūrai 2008 m. buvo skirta 153 498,61 eurų, 2015 m. – 69 450 eurų. Finansavimas tiltų priežiūrai per pastaruosius 7–8 metus sumažėjo dvigubai.

Svorio ribojimo taikymas

Atlikus tiltų bandymus, apžiūros išvadose kai kuriems iš jų rekomenduojama apriboti transporto priemonių svorį.

VĮ „Klaipėdos regiono keliai“ transporto priemonių svorį apribojo dviem tiltams: kelyje Nr. 206 Šilutė – Rusnė 0,04 km per Šyšos upę svoris ribojamas 30 t ir Nr. 4206 Sakūčiai – Žemaitkiemis 0,49 km per Minijos upę – 27 t. Taip pat Kelių ir transporto tyrimo instituto buvo rekomenduota apriboti transporto priemonių svorį šiems tiltams: kelyje Nr. 141 Kaunas – Jurbarkas – Šilutė – Klaipėda 205,35 km per Veiviržą (27 t), Nr. 2203 Dituva – Priekulė – Dreižiai 6,97 km per Perkasą (36 t), Nr. 2203 Dituva – Priekulė – Dreižiai 5,76 km per Miniją (30 t).

2012 m. buvo rekonstruotas tiltas per Perkasą, o tiltas per Miniją yra rekonstruojamas šiuo metu. Iš trijų siūlymų riboti transporto priemonių svorį to reikėtų tik tiltui per Veiviržą. Tačiau apsispręsta svorio šiam tiltui neriboti, nes būtų sudėtinga nukreipti eismą aplinkiniais keliais, visiškai būtų sulaužyti rajoniniai keliai.

Sunkiasvorė technika laužo tiltus

2010 m. prie Klaipėdos šalia magistralinio kelio Vilnius – Kaunas – Klaipėda pradėjo veikti krovininio transporto patikrinimo postas. Norėdami jo išvengti, sunkiasvoriai automobiliai pradėjo važiuoti kitais, šalia automagistralės esančiais keliais. Šiuose keliuose žymiai padidėjo krovininio transporto intensyvumas, o tai reiškia, kad greičiau nusidėvi ne tik keliai, bet ir juose esantys tiltai. Pavyzdžiui, krašto keliais Nr. 193 Kvėdarna – Švėkšna – Saugos krovininio transporto eismas padidėjo nuo 77 krovininių automobilių per parą iki 116 automobilių. Tai sudaro 50 % krovininio transporto intensyvumo padidėjimą minėtame kelyje. Kelyje Nr. 141 Kaunas – Jurbarkas – Šilutė – Klaipėda krovininio transporto eismas padidėjo nuo 1056 krovininių automobilių per parą iki 1207 krovininių automobilių. Tai sudaro 24 % krovininio transporto intensyvumo padidėjimą.

Per pastaruosius penkerius metus buvo rekonstruota 8 vnt. tiltų ir viadukų, kasmet kapitališkai suremontuojama vidutiniškai po 1–2 tiltus.

Klaipėdos regione iš 193 vnt. tiltų kultūros vertybių registre yra įrašyti šeši tiltai, iš jų 4 tiltai yra Šilutės rajone, 2 tiltai – Klaipėdos rajone. Dalis Klaipėdos krašto tiltų yra unikalūs, nes vienas iš jų pastatytas 1887 m., du tiltai – 1910 m., kiti tiltai pastatyti 1920 m., 1927 m. ir 1940 m.

Naujienų archyvas