Lietuvos keliai

Įspūdingų sankryžų statyba Marijampolėje

2016-07-04  Vilius Matulevičius, Lietuvos keliai, 2016 Nr.1

Marijampolėje užbaigti įspūdingi dviejų sankryžą per geležinkelį statybos darbai, o trečioje sankryžoje dar sparčiai dirba kelininkai. Tai yra susiję su europinės vėžės „Rail Baltica" projektu. Sankryžų rekonstrukcijas pagal jungtinę veiklą vykdo UAB „Alkesta" ir AB „Kauno tiltai", vedantysis partneris UAB „Alkesta". Trijų sankryžų Marijampolėje techninius projektus parengė UAB „Kelprojektas". Rekonstruojamos trys originalios dviejų lygių sankryžos: Gedimino, Geležinkelio ir Stoties gatvių, Aušros ir Geležinkelio gatvių, Armino ir Geležinkelio gatvių. Originali ir požeminė pėsčiųjų perėja po geležinkeliu Saulės ir Geležinkelio gatvių sankirtoje.

Užbaigus sankryžų statybos ir rekonstrukcijos darbus, susisiekimas su miesto centru pagerės ir pėstiesiems, ir automobiliams. Be to, šis projektas į Marijampolę pritraukė ir dar pritrauks daug investicijų – apie 37 mln. eurų, už kuriuos, be minėtų sankryžų, bus iš pagrindų sutvarkyta ir daugiau gatvių. Tai Kelių priežiūros ir plėtros programos, Europos struktūrinių fondų ir valstybės investicijų programos lėšos.

Marijampolės sankryžų įrengimo darbai pateikė tam tikrų iššūkių.

Pirmiausia tai buvo statyba gyvenamojoje zonoje, problemų kėlė spūdinių, lietaus vandenų surinkimas ir sankryžų suderinamumas su geležinkelio „Rail Baltica” konstrukcijomis. Gyventojus nustebino architektų parinkti „rudinto” metalo turėklai, kuriuos pagal specialias technologijas pagamino įmonė „Alga”.

Gedimino, Geležinkelio ir Stoties gatvių sankryžos rekonstravimas

Svarbiausia Marijampolės miesto rytinės dalies kelių transporto arterija yra magistralinis kelias A16 Vilnius— Prienai-Marijampolė, kuris miesto teritorijoje pereina j Gedimino gatvę. Ši gatvė per pramoninį rajoną ir individualių gyvenamųjų namų kvartalus užtikrina jungtį su miesto centru. Ja naudojasi tranzitinis transportas, priemiesčių gyventojai ir miestiečiai. Pagal pavaldumą rekonstruojamą sankryžą ir Gedimino g. atkarpą panaudos sutartimi valdo Marijampolės savivaldybės administracija.

Per valandą sankryžą pervažiuoja iš viso 2 870 automobilių, tarp jų krovininio transporto apie 140 automobilių.

Žiedinė sankryža įrengta žemiau esamo važiuojamosios dalies lygio, o panaudojus atramines sienutes privažiavimas prie gyvenamųjų namų ir pėsčiųjų eismas įrengtas esamame lygyje.

Šis sankryžos projektas tiesiogiai susijęs su „Rail Baltica” geležinkelio viaduko projektu. Įgyvendinus abu projektus, Gedimino, Geležinkelio ir Stoties gatvių sankryžos transporto mazgas veikia kaip vientisa sistema. Automobilių transporto, pėsčiųjų ir traukinių eismas kertasi skirtinguose lygiuose.

Pagal projekto sprendinius dvi vidinės Gedimino g. eismo juostos buvo gilinamos iki 8,0 m (ties geležinkelio viaduku, vertikalus aukščio gabaritas tarp gatvės važiuojamosios dalies dangos aukščiausio taško iki geležinkelio viaduko perdangos žemiausio taško yra 5,05 m). Išorinės eismo juostos, paliktos esamame lygyje privažiuoti prie sklypų, yra išgrįstos trinkelėmis, nustatant jas žemesnės kategorijos vienos krypties eismo gatvėmis miesto gatvių tinkle, mišriam pėsčiųjų ir motorizuotam eismui, kur pėstieji turi eismo pirmenybę.

Sasnavos ir Telšių g. paliktos esamame lygyje, o jų susikirtime įrengtas tunelinis viadukas (Gedimino g.). Patekti iš Sasnavos ir Telšių g., kaip ir anksčiau, galima per Klaipėdos ir Vasaros gatves. Telšių ir Sasnavos gatvių atkarpoje tarp Birštono ir Lino g. sunkiojo transporto eismas yra draudžiamas. Virš tunelinio viaduko lengvųjų automobilių eismas vyksta „ratu”.

Gedimino, Stoties ir Geležinkelio gatvių sankryžoje įrengta dviejų eismo juostų „turbo” tipo žiedinė sankryža, kuri nuo esamo paviršiaus įgilinama ašyje iki 4,60 m. Privažiavimas prie gyvenamųjų namų Stoties ir Gedimino g. bei Gedimino skg. vyksta nuo Stoties gatvės suformuota vienpusio eismo mišraus pėsčiųjų ir motorizuoto eismo gatve esamame lygyje.

Stoties gatvėje įvažiavimo į autobusų stotį vieta nesikeičia, tačiau dėl sankryžos planinės padėties dalis stočiai priklausančios aikštelės šaligatvių, grįstų trinkelėmis, panaikinama.

Pėsčiųjų eismas, kertantis Gedimino, Stoties ir Geležinkelio gatvių sankryžą, organizuojamas virš sankryžos suprojektuotu pėsčiųjų viaduku. Sankryžos prieigose pėsčiųjų šaligatviai atskirti nuo autotransporto važiuojamosios dalies atramine sienute, suteikiančia galimybę šaligatvius įrengti skirtinguose lygiuose ir taip pagerinti pėsčiųjų saugumą, atskiriant motorizuoto eismo srautus nuo pėsčiųjų skirtinguose lygiuose.

Tunelinio viaduko konstrukcija yra rėminė. Ji sudaryta iš vertikalių gelžbetoninių polių, standžiai sujungtų su monolitine gelžbetonine perdangos konstrukcija. Viaduko pamatai yra gręžtiniai gelžbetoniniai 0 880 mm poliai, kurie gręžiami 1,0 m žingsniu. Viaduko perdanga – monolitinio gelžbetonio. Tunelio vidaus efektyvus plotis yra 9,5-16,7 m, ilgis-47,9 m. Pėsčiųjų viadukas įrengtas iš trijų, vienos angos, laisvai atremtų erdvinių plieninių santvarų. Santvaros elementams naudojami uždaro skerspjūvio kvadratiniai ir stačiakampiai karšto valcavimo profiliai. Pėsčiųjų eismo viaduko pločio juosta – 3,0 m, aukščio gabaritas-2,73 m. Atraminių sienų bendras ilgis-1 052 m.

Sankryžos prieigų galuose, apsaugant gyventojus nuo transporto keliamo triukšmo, įrengiamos triukšmą mažinančios užtvaros. Akustiniai elementai – medžio drožlių betono „Durisol” blokeliai, gelžbetonine plokšte sujungti į segmentus.

Aušros ir Geležinkelio gatvių sankryžos rekonstravimas

Dėl „Rail Baltica” įrengto geležinkelio ruožo Marijampolė-Šeštokai, tapo neužtikrintas autotransporto, pėsčiųjų ir dviratininkų eismas. Panaikinus Geležinkelio ir Saulės g. pervažą, iškilo būtinybė rekonstruoti Aušros ir Geležinkelio g. sankryžą.

Geležinkelio gatvė yra keturių eismo juostų – dvi Saulės g. link ir dvi Armino g. link. Aušros gatvė yra dviejų eismo juostų.

Sankryža įrengta taip, kad transporto priemonės, vykstančios Aušros g. nuo Vasaros g. pusės, sankryžoje galėtų daryti dešinį posūkį į Geležinkelio g. Stoties gatvės link, todėl nereikia transporto nukreipti į miesto centrą pagalbinėmis gatvėmis.

Esama trišalė Aušros ir Geležinkelio gatvių sankryža rekonstruota į dviejų lygių sankryžą: dvi vidinės Geležinkelio g. eismo juostos iškeliamos virš Aušros g įrengiant estakadą. Automobilių srautas Geležinkelio g. važiuoja nepertraukiamai. Važiuojantys Aušros g. praleidžiami po geležinkelio viaduku (įrengtas pagal „Rail Baltica” projektą), naujai pastatyta estakada. Estakados ilgis su prieigomis – 180 m, plotis – 9 m.

Eismui iš Aušros g. į Geležinkelio gatvę stoties link (ir priešinga kryptimi) nutiesta atskira jungtis lengvajam transportui. Naujai pastatytoje Aušros g. tęsinio sankirtoje su Javonio skg. įrengta mažoji žiedinė sankryža. Ji užtikrina saugius posūkio manevrus, taip išvengiama pavojingų greičių besikertančių eismo srautų zonoje. Žiedinė sankryža įrengta su keturiomis įvažomis. Saugiam pėsčiųjų eismui užtikrinti įrengti šaligatviai (ilgis – 353 m, plotis – 1,5 m), grįsti trinkelės, ir iškiliosios pėsčiųjų perėjos.

Transporto mazge paklota nauja asfalto danga, rekonstruotos esamos nuovažos. Eismo saugumui užtikrinti pavojingose transporto mazgo vietose įrengti apsauginiai kelio atitvarai, šviesogrąžiai iškilieji ženklinimo elementai (katės akys), kryptinis perėjų apšvietimas. Atliktas gatvių vertikalus ir horizontalus ženklinimas, įrengtos kitos eismo saugumo priemonės. Po šios sankryžos rekonstrukcijos pagerėjo gatvių infrastruktūra, užtikrintas greitas, saugus ir efektyvus susisiekimas Aušros ir Geležinkelio gatvių sankryžoje, pėstieji yra saugesni.

P. Armino ir Geležinkelio gatvių sankryžos rekonstravimas

Rekonstruojama P. Armino gatvės sankryža su geležinkeliu yra Marijampolės miesto pietuose. Valstybinės reikšmės krašto kelias Nr. 182 Marijampolė-Liudvinavas-Krosna Marijampolės mieste sutapatintas su P. Armino g. Krašto reikšmės kelias Nr. 182 Marijampolė-Liudvinavas-Krosna tiesiogiai kerta minėtą sankryžą su geležinkeliu.

Sankryžos eismo intensyvumas siekia 14 630 automobilių per parą.

2007-2013 m. sankryžoje užfiksuota 11 įskaitinių eismo įvykių, kurių metu 2 eismo dalyviai buvo sužeisti.

Žiedinė sankryža įrengiama žemiau esamo važiuojamosios dalies lygio. Įrengus atramines sienutes, privažiavimas prie gyvenamųjų namų ir pėsčiųjų takai paliekami esamame lygyje. Šios sankryžos įrengimas tiesiogiai susijęs su „Rail Baltica” geležinkelio viaduku. Viadukas yra pastatytas: įrengta geležinkelio konstrukcija, rekonstruoti inžineriniai tinklai, tačiau nebuvo įrengta po juo susisiekimo infrastruktūra (gatvė ir šaligatviai abiejose gatvės pusėse). P. Armino g. išilginis profilis įrengtas derinantis prie „Rail Baltica” geležinkelio, pagal kurį vertikalus aukščio gabaritas tarp geležinkelio viaduko apačios ir važiuojamosios P. Armino g. aukščiausio dangos taško yra 5,50 m.

Pėsčiųjų eismas po geležinkelio viaduku organizuojamas tik vakarinėje pusėje, kurioje įrengtas šaligatvis (lygiagrečiai P. Armino g.).

Įgyvendinus abu projektus, dviejų lygių sankryžos ir „Rail Baltica” geležinkelio viaduko, Armino g. sankryžos transporto mazgas veiks kaip vientisa sistema, automobilių transporto, pėsčiųjų ir traukinių eismas vyks skirtinguose lygiuose.

P. Armino ir Geležinkelio g. eismo juostos įgilinamos (ties geležinkelio viaduku – iki 8,0 m, o vertikalus aukščio gabaritas tarp gatvės važiuojamosios dalies dangos aukščiausio taško iki geležinkelio viaduko perdangos žemiausio taško yra 5,50 m). Privažiavimai prie gyvenamųjų namų įrengti esamame lygyje, išgrindžiant juos trinkelėmis ir nustatant juos kaip žemesnės kategorijos vienos krypties eismo gatves miesto gatvių tinkle, skirtas mišriam pėsčiųjų ir motorizuotam eismui, kur pėstieji turi eismo pirmenybę.

P. Armino ir Geležinkelio gatvių sankryžoje įrengta dviejų eismo juostų „turbo” tipo žiedinė sankryža. Ji nuo esamo paviršiaus įgilinta ašyje iki 4,60- 6,30 m. Privažiavimas prie gyvenamųjų namų, esančių P. Armino g. ir Geležinkelio g., suformuotas vienpusio eismo mišraus pėsčiųjų ir motorizuoto eismo gatve 4,0 m pločio esamame lygyje.

Įvažiuoti į Marijampolės cukraus fabriko teritoriją nuo P. Armino gatvės suprojektuotas naujas jungiamasis kelias su automobiliniu viaduku ir automobilių stovėjimo aikštele. Jungiamasis kelias iki įvažos j autotransporto svėrimo aikštelę suprojektuotas 10 m pločio danga, šalia palikta eismo juosta, skirta žemės ūkio technikai stovėti. Toliau už šios įvažos jungiamojo kelio dangos plotis – 7,0 m.

Pėsčiųjų eismas, kertantis P. Armino ir Geležinkelio gatvių sankryžą, vyks virš sankryžos įrengtu pėsčiųjų viaduku. Sankryžos prieigose pėsčiųjų šaligatviai atskirti nuo autotransporto važiuojamosios dalies atramine sienute, suteikiančia galimybę šaligatvius įrengti skirtinguose lygiuose ir taip pagerinti pėsčiųjų saugumą, atskiriant motorizuoto eismo srautus nuo pėsčiųjų skirtinguose lygiuose.

Ties įvažiavimais ir išvažiavimais į mišraus eismo gatves, skirtas privažiuoti prie privačių namų valdų (Geležinkelio ir P. Armino g.), įrengiami penki greičio mažinimo kalneliai. Matomumui pagerinti Geležinkelio g., išvažiuojant iš Krosnos g. bei P. Armino g. centro link, bus įrengti sferiniai veidrodžiai. Pėsčiųjų takai pritaikyti žmonių su negalia judėjimui, t. y. perėjimai per pagrindinį kelią ir nuovažų tako danga su kelio bortais nužeminti iki 20 mm aukščio virš kelio dangos lygio.

Pėsčiųjų takui kertant nuovažas ir važiuojamąją kelio dalį, įrengiamos neregių sistemos iš taktilinių trinkelių. Pėsčiųjų viaduko praėjimo pločio gabaritas yra 3,0 m, aukščio gabaritas – 2,5 m. įrengtą automobilinį viaduką sudaro įtempto gelžbetonio sijinė perdanga, atremta ant polinių atraminių sienų, viaduko ilgis – 23,0 m, važiuojamosios dalies asfalto dangos plotis – 7,0 m, eismo juostų plotis – 2 x 3,0 m. Sankryžos prieigų galuose įrengtos triukšmą mažinančios užtvaros. Atraminių sienų bendras ilgis – 1 003 m.

Gedimino, Geležinkelio ir Stoties gatvių bei Aušros ir Geležinkelio gatvių sankryžos atidarytos eismui gegužės 27 d., o P. Armino ir Geležinkelio gatvių sankryžoje dar vyksta dideli statybos darbai.

Naujienų archyvas