Palygino technines apžiūras: Latvijoje brangiau, bet neįtikti gali ir tvarkingos mašinos

Delfi.lt
Palygino technines apžiūras: Latvijoje brangiau, bet neįtikti gali ir tvarkingos mašinosDelfi
Lietuvos ir Latvijos privalomosios techninės apžiūros sistemos panašios, kaip du ant tos pačios šakos sunokę obuoliai: beveik visos patikros procedūros ir algoritmai yra identiški. Tačiau tai, kas iš pirmo žvilgsnio yra laikoma „smulkmena“, dažnai turi didelę įtaką saugumui keliuose. Latvijos kelių eismo saugos direkcijos (CSDD) Techninės kontrolės inspekcijos ir sertifikavimo padalinio vadovai Janis Liepinšas ir Aldis Adinšas pabrėžė, kad toks bendradarbiavimas atneša naudos ir leidžia efektyviau dirbti.

Lietuvos ir Latvijos privalomosios techninės apžiūros sistemos panašios, kaip du ant tos pačios šakos sunokę obuoliai: beveik visos patikros procedūros ir algoritmai yra identiški. Tačiau tai, kas iš pirmo žvilgsnio yra laikoma „smulkmena“, dažnai turi didelę įtaką saugumui keliuose.

Latvijos kelių eismo saugos direkcijos (CSDD) Techninės kontrolės inspekcijos ir sertifikavimo padalinio vadovai Janis Liepinšas ir Aldis Adinšas, apsilankę Lietuvoje ir susitikę su Lietuvos techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ atstovais, pabrėžė, kad toks bendradarbiavimas atneša naudos ir leidžia efektyviau dirbti.

Anot latvių, esminiai techninės apžiūros Lietuvoje ir Latvijoje dalykai – kone tokie pat. Netgi Latvijos automobilių parkas itin panašus į Lietuvos.

„Vaizdas nėra toks, kuriuo galėtume pasigirti. Vidutinis eisme dalyvaujančių automobilių amžius siekia 13,7 metų. Be to, Latvijoje tebeturime daug žvyrkelių, kuriais važinėjančių mašinų resursas senka žymiai greičiau nei keliaujant asfaltu. Iš pirmo karto techninę apžiūrą įveikia maždaug 55-60 proc. mašinų. Dažniausiai fiksuojami stabdžių sistemos, važiuoklės ir vairo mechanizmo trūkumai. Taip pat daug šviesos signalizacijos bei žibintų problemų. Kitų defektų procentas sąlyginai nedidelis“, – pasakojo J. Liepinšas ir A. Adinšas.

Ėmė tikrinti padangas ir pagalves

Gana panašiai šalys atrodo ir pagal eismo įvykius ir juose žūstančių žmonių skaičių. Europos Komisijos skelbiamais duomenimis pernai Lietuvoje vienam milijonui gyventojų teko 67 žūtys, Latvijoje – 70, o Estijoje – 36. ES vidurkis – 49.

CSDD pastaraisiais metais ėmėsi poros naujų iniciatyvų – per OBD sistemą tikrinti oro saugos pagalvių būklę bei fiksuoti ant automobilio sumontuotų padangų amžių. Nemažai žmonių, įsigyjančių padangas per įvairius išpardavimus labai nustemba sužinoję, kad „naujas“ jų pirkinys iš tiesų būna gana senas – kartais 4, o kartais net 6 metų.

„Tokia padanga nepaisant sąlyginai didelio protektoriaus rašto gylio, negali užtikrinti optimalaus sukibimo. Kai pradėjome patikros metu apie tai kalbėti, pasirodė, kad žmonės ir kai kuriuos kitus svarbius dalykus linkę laikyti „smulkmenomis“ ir nekreipti dėmesio“, – kalbėjo latvių specialistai.

Gali negauti ir tvarkingi

Visgi kalbant apie techninės apžiūros periodiškumą, skirtumų yra. Pirmą kartą naują automobilį įsigijęs žmogus, į techninių apžiūrų centrą privalo atvykti po dvejų metų. Palyginimui – Lietuvoje atvykti privaloma po trejų metų.

Ir tai – ne vienintelis skirtumas. Peržengus penkerių metų ribą techninę automobilio būklę privalu kasmet.

„Komercinis transportas tikrinamas kasmet, o taksi automobiliai nuo trečiųjų eksploatacijos metų – kas pusmetį. Viena priežasčių, kodėl yra būtent taip – valstybės CSDD deleguota funkcija surinkti įvairius mokesčius ir baudas. Net su tvarkingu automobiliu nebus įmanoma gauti teigiamos TA išvados, jei duomenų bazėse „kybos“ įrašas apie nesumokėtus alimentus, baudą už nesumokėtą stovėjimo mokestį, viršytą greitį, automobilio naudotojo mokestį ir panašiai“, – aiškino Latvijos atstovai.

Pirmą kartą – iki 200 eurų

Priklausomai nuo transporto priemonės tipo, patikros kaina siekia maždaug 25 eurus. Iš viso pirminio kasmetinio vizito metu TA centre su lengvuoju automobiliu apsilankęs žmogus vidutiniškai išleidžia apie 180-200 eurų.

Ateityje, teigė latvių ekspertai, automobilio naudotojo mokestis, kurio tarifas priklauso nuo anglies dvideginio emisijos, variklio darbinio tūrio, galingumo ir netgi masės, bus dar labiau diferencijuotas.