„Statyk ir važiuok“ efektas Nr.3: daugiau nei 100 vietų – be naudos

Žilvinas Pekarskas, Paulius Sviklas, 15min.lt
„Statyk ir važiuok“ efektas Nr.3: daugiau nei 100 vietų – be naudos15min
Trečioji 15min eksperimento diena, trečiasis rytinio piko metas. Žmogui, pratusiam į centrinę miesto dalį ar į namus važiuoti ne per intensyviausias spūstis, tris dienas trunkantis stovėjimas spūstyse atrodo kaip vienas didžiausių laiko gaišimų. Bet ko gi tik nepadarysi dėl tyrimo, kuriuo norisi pagrįsti arba paneigti hipotezę – „Dabartinė „Statyk ir važiuok“ sistema Vilniuje yra nesusipratimas“.

Trečioji 15min eksperimento diena, trečiasis rytinio piko metas. Žmogui, pratusiam į centrinę miesto dalį ar į namus važiuoti ne per intensyviausias spūstis, tris dienas trunkantis stovėjimas spūstyse atrodo kaip vienas didžiausių laiko gaišimų. Bet ko gi tik nepadarysi dėl tyrimo, kuriuo norisi pagrįsti arba paneigti hipotezę – „Dabartinė „Statyk ir važiuok“ sistema Vilniuje yra nesusipratimas“.

Po trijų dienų eksperimentų hipotezę, iškeltą vos pristačius „Statyk ir važiuok“ sistemą Vilniuje, galima patvirtinti. Faktai kalba už save: visas tris dienas kelionė naudojantis „Statyk ir važiuok“ (angl. – „P+R“) sistema buvo lėtesnė, nei naudojantis tik viešuoju transportu. Visas tris dienas ji buvo dar ir brangesnė. Žodžiu, neracionali.

Galima būtų teigti, jog mes darėme kažką ne taip, tačiau sistemos naudotojų skaičius geriausiai įrodo jos reikalingumą: per tris dienas jų matėme vieną. Dvi „Statyk ir važiuok“ aikštelės buvo tuščios ir vienintelėje, įrengtoje Ukmergės gatvėje, stovėjo vienas automobilis.

Neklysta tik nieko nedarantys, tad Vilniaus savivaldybė gali džiaugtis bent vienu dalyku – šių aikštelių įrengimas nekainavo daug, o įrangos išmontavimas ir perkėlimas kitur taip pat nekainuos milijonų. Tačiau vienas dalykas yra aiškus: dabartinės apytuštės (arba tuščios) trys „Statyk ir važiuok“ aikštelės atima iš vilniečių daugiau nei šimtą parkavimo vietų.

Pirmosios sistemos bandymą važiuojant nuo Pilaitės („Statyk ir važiuok“ aikštelė – Žvėryne) skaitykite čia, o antrosios nuo Santariškių („Statyk ir važiuok“ aikštelė prie „Siemens“ arenos) – čia. Žemiau – trumpai apie trečiąjį išbandytą maršrutą Fabijoniškės–Vilniaus savivaldybės dangoraižis.

„Statyk ir važiuok“ pasinaudojusio Pauliaus įspūdžiai

Pradedame galinėje 3G autobuso stotelėje ir jau nuo pirmųjų metrų maršrutai išsiskiria. 3G autobusas nulekia Gedvydžių gatve, automobilis trumpina kelią L.Giros gatve. Antrą kartą prasilenkiame Ateities g. sankryžoje (ties „Inchcape“ atstovybe), kur automobilis nusuka į kairę, J.Baltrušaičio gatvę, o autobusas – į dešinę, Ukmergės g. link.

Norint pasiekti „Statyk ir važiuok“ aikštelę automobiliu, tą piko metu geriau daryti ne Ukmergės gatve – ši būna visiškai užsikišusi ir tik autobusai jiems skirtomis atskiromis eismo juostomis gali judėti greičiau.

Tad J.Baltrušaičio gatve kone be sustojimo pasiekiu „Statyk ir važiuok“ aikštelę ir, eidamas susimokėti dviejų eurų rinkliavos, matau, kaip pro šalį pravažiuoja 3G autobusas su mano kolega.

Trys dienos – trys viešojo transporto pergalės bandant lyginti asmeninio ir viešojo transporto efektyvumą, paliekant automobilį „Statyk ir važiuok“ aikštelėje. Rezultatas: trys autobusų pergalės prieš „Statyk ir važiuok“ sistemą. Trys įrodymai, kad Vilniuje viešasis transportas veikia palyginti neblogai (ypač Ukmergės gatvėje), o lengvasis automobilis piko metu yra lėčiausias keliavimo būdas. Ir trys įrodymai, kad šių aikštelių, kurių tikslas mažinti spūstis, yra nelogiškose vietose.

Beje, Ukmergės gatvėje įrengta „Statyk ir važiuok“ buvo populiaresnė už kitas dvi kartu sudėjus: joje stovėjo 1 automobilis, kai kitose – nė vieno.

Įsėdęs į autobusą, su malonumu stebiu spūstyje stovinčius automobilius, per keliolika minučių pasiekiu Vilniaus centrą – Europos aikštę. 8.16 val. jau būnu prie Vilniaus savivaldybės dangoraižio – 12 minučių vėliau nei kolega Žilvinas, keliavęs tik viešuoju transportu.

Autobusu 3G važiavusio Žilvino įspūdžiai

Kol iki savivaldybės dangoraižio atvyko Paulius, prieš tai pasinaudojęs „Statyk ir važiuok“ aikštele, spėjau išgerti puodelį kavos. Bet pradėkime nuo pradžių.

Abu startavome 7.42 val. nuo L.Giros gatvės autobusų žiedo. „Google Maps“ programėlė rodė, kad važiuosiu 21 min. – 7 stoteles pagal grafiką. Taigi „Europos aikštės“ stotelėje turėčiau atsidurti 8.03 val.

Atlikęs kelis sudėtingus viražus (apvažiavo „Inchcape“), autobusas su vėjeliu iššoka į Ukmergės g. Čia beveik nesimato automobilių. 7.51 val. jau pravažiuojame „Senukų“ prekybos centrą, šalia kurio įrengta „Statyk ir važiuok“ aikštelė. Pauliaus aikštelėje – dar nė padujų (kaip paaiškėjo vėliau, jis tuo metu matė nuvažiuojantį mano autobusą). Ir nors toliau Ukmergės gatvėje jau formuojasi lyg gyvatė lėtai judanti spūstis, 3G autobusas pro ją A juosta praskrieja kaip Vinetu paleista strėlė. Lekiame kaip pro stovinčius, tiesiogine šio žodžio prasme. Taigi, automobilį palikęs aikštelėje už Šeškinės, Fabijoniškių ar Justiniškių (logiškiausia būtų šalia Vakarinio aplinkkelio), vairuotojas tikrai daug laimėtų. O ką laimi gaišdamas laiką prie „Senukų“ ir pakeliui į juos? Kaip sakytų senoliai, riestainio skylutę. Ir už tai dar moka 2 Eur vietoje 2×0,64 Eur.

Nuo vadinamojo Šeškinės kalno taip pat riedame su vėjeliu. Ir tik ties „Danske banku“, sankryžoje su Geležinio Vilko gatve (ten, kur ant sankryžos nupieštas didelis geltonas „vaflis“, draudžiantis užkišti sankryžą), autobusas stringa. Pasukti į dešinę nėra paprasta. Bet štai čia gelbsti vairuotojo sumanumas – į Edukologijos universiteto žiedą (pažeisdamas KET) jis įvažiuoja pirmąja eile, tokiu būdu aplenkdamas lėčiau judančią antrąją (iš pirmosios galima tik sukti į dešinę).

Ne veltui šis žiedas vadinamas problematiškiausiu Vilniuje – mūsų maršrute iki savivaldybės dangoraižio ši vieta – pats didžiausias stabdis.

O Konstitucijos prospekte – visai ramu. Nėra ko lyginti su prieš kelias dienas išbandytu Pilaitės pr.

Išlipu iš autobuso 8.04 val. – beveik idealiai pagal grafiką! Ir sau tyliai mintiju, žvelgdamas į savivaldybės dangoraižio langus:

„Skelbkite kokias norite akcijas: dieną be automobilio ar jud(r)umo savaitę – tai bus tik tušti žodžiai, jei nebus realios priežasties žmonėms palikti savo automobilius ir persėsti į miesto transportą.“

Užsienio miestų patirtis

Jei 15min eksperimentas miesto valdžios neįtikino, juk pasimokyti galima iš užsienio miestų. Tarkime, Miunchene ši problema išspręsta taip: pačiame miesto centre, mokant net ir 2,5 Eur/val. piko valandomis (iki 19 val.) galima stovėti ne ilgiau nei 2 val. Po to jau moki baudą už taisyklių pažeidimą.

Todėl žmonės mielai naudojasi „Statyk ir važiuok“ aikštelėmis (jos žymimos P+R – „Park and Ride“), įrengtomis 5–20 km nuo miesto centro. Populiariausia tokių aikštelių vieta – prie įvažiavimų į miestą iš greitkelių ar studentų miestelių (mūsų Saulėtekio al. atitikmuo). Daugeliu atvejų centrą galima pasiekti ne tik autobusu, bet ir traukiniu.

O Vilniaus P+R aikštelės – beveik pačiame centre. Vienintelė Ukmergės g. yra nutolusi nuo centro kiek padoresniu beveik 6 km atstumu. Iš Žvėryno aikštelės pėsčiomis Katedros aikštę galima pasiekti kiek daugiau nei per pusvalandį, atstumas – vos daugiau nei 3 km.