Lietuvoje finansuojamas tik kas trečio eksploatuoti netinkamo automobilio tvarkymas

Alfa.lt
Lietuvoje finansuojamas tik kas trečio eksploatuoti netinkamo automobilio tvarkymasAlfa
Kiekvienais metais į Lietuvos teritoriją realizavimui vidaus rinkoje yra atvežama dešimtys tūkstančių lengvųjų automobilių. Vien šiemet rugpjūčio mėnesį Lietuvoje buvo pirmą kartą įregistruota daugiau nei 15 tūkst. lengvųjų automobilių, o per visą vasarą šalies automobilių parką papildė beveik 50 tūkst. transporto priemonių. Automobilių importas gali būti išties pelninga veikla, tačiau ja užsiimantys ne visuomet žino ar nori vykdyti jiems tenkančias pareigas. Viena tokių – eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo organizavimas ir finansavimas.

Kiekvienais metais į Lietuvos teritoriją realizavimui vidaus rinkoje yra atvežama dešimtys tūkstančių lengvųjų automobilių. Vien šiemet rugpjūčio mėnesį Lietuvoje buvo pirmą kartą įregistruota daugiau nei 15 tūkst. lengvųjų automobilių, o per visą vasarą šalies automobilių parką papildė beveik 50 tūkst. transporto priemonių. Automobilių importas gali būti išties pelninga veikla, tačiau ja užsiimantys ne visuomet žino ar nori vykdyti jiems tenkančias pareigas. Viena tokių – eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo organizavimas ir finansavimas.

Savo reikmėms daugiau nei 5 automobilius atsivežę – taip pat importuotojai

„Lyginant šalyje įregistruojamų automobilių skaičių su sutvarkomų automobilinių atliekų kiekiais, tampa akivaizdu, kad ne visi automobilių importuotojai vykdo savo prievoles. Tik mažiau nei nuo trečdalio šalyje įregistruojamų automobilių yra finansuojamas eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymas, nors toks finansavimas importuotojų turėtų būti skiriamas nuo kiekvieno naujai įregistruoto automobilio“, – sako Rita Zdanevičienė, Autogamintojų ir importuotojų asociacijos direktorė.

Anot R. Zdanevičienės, taip yra dėl to, kad dalis transporto priemonių importą vykdančių fizinių ir juridinių asmenų nežino arba piktybiškai vengia vykdyti jiems tenkančias pareigas.

Su tuo sutinka ir Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoitas. Jis pažymi, kad pagal šalyje galiojančius įstatymus, transporto priemonių importuotojais laikomi visi fiziniai ar juridiniai asmenys, kurie transporto priemones į šalį įveža su tikslu parduoti arba per metus daugiau nei penkias transporto priemones atsiveža savo reikmėms. Šiems asmenims ir įmonėms privalu organizuoti ir finansuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą – t. y. sudaryti sąlygas gyventojams nemokamai priduoti senas ir naudoti nebetinkamas transporto priemones ir pasirūpinti jų tinkamu bei teisėtu sutvarkymu.

Gresia tūkstančius siekiančios baudos

„Transporto priemonių gamintojams ir importuotojams tenkančios pareigos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, o jų nevykdantiems numatyta atsakomybė. Administracinių nusižengimų kodekse transporto priemonių importuotojams, nevykdantiems automobilių atliekų tvarkymo organizavimo, įtvirtintos iki 6 tūkst. eurų siekiančios baudos. Beje, praktikoje savo pareigų nevykdantys automobilių importuotojai nubaudžiami pakankamai dažnai“, – sako V. Jankoitas.

Tuo metu R. Zdanevičienė sako, kad minėtos pareigos automobilių importuotojams yra nustatytos ne šiaip sau, o tam, kad būtų užtikrinama švaresnė ir saugesnė aplinka. Pasak jos, eksploatuoti netinkami automobiliai deramai netvarkomi gali kelti grėsmę visuomenės sveikatai ir pakenkti aplinkai, nes juose yra daug pavojingosioms priskiriamų atliekų – tokių kaip naudoti akumuliatoriai, oro, kuro ir tepalo filtrai, amortizatoriai, elektronikos prietaisai ir kt.

„Seni, eksploatuoti netinkami automobiliai palikti rūdyti kur nors pakelėse ar daugiabučių kiemuose ne tik užima vietą ir nepuošia aplinkos, bet ir yra didžiulė grėsmė. Dažnas neįsivaizduoja, kiek pavojingų medžiagų yra viename automobilyje. Nebenaudojamos transporto priemonės tinkamai nesutvarkius visos jos gali patekti į aplinką, ją užteršti, pasiekti vandens telkinius, gruntinius vandenis, o per jį patekti ir į maisto grandinę. Vien sename automobilio akumuliatoriuje galima rasti visą spektrą pavojingų cheminių medžiagų, kurios gali kelti grėsmę gyventojams ir gamtai“, – sako R. Zdanevičienė.

Rūpintis turi ir paprasti automobilių savininkai

Anot Autogamintojų ir importuotojų asociacijos direktorės, automobilių savininkai taip pat privalo tinkamai pasirūpinti jiems priklausančiomis senomis transporto priemonėmis – neparduoti jų neaiškiems, atitinkamų licencijų neturintiems tvarkytojams ar juo labiau nepalikti dūlėti pamiškėse, šalikelėse, aikštelėse ar kitose vietose.

„Nežinantys, kur dėti nebeeksploatuojamą transporto priemonę, senų automobilių surinkimo vietų sąrašą gali rasti mūsų interneto svetainėje agia.lt arba pateikti mums užklausą tinklalapyje nurodytais kontaktais. Į asociaciją dėl jiems tenkančių automobilių tvarkymo prievolių gali kreiptis ir visi turintys transporto priemonių importuotojo statusą“, – sako R. Zdanevičienė.

R. Zdanevičienė primena, kad transporto priemonė yra pripažįstama netinkama eksploatuoti, jei atitinka bent vieną iš Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių taisyklių 2-ajame priede nurodytų kriterijų. Tai reiškia, kad, jei transporto priemonei yra išduotas eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimas, ji yra išregistruota iš kitos šalies kelių transporto priemonių registro, kaip nebeatitinkanti transporto priemonei keliamų reikalavimų, yra išmontuota ar supjaustyta į dalis, neturi identifikavimo numerio, pagrindinės transporto priemonės dalys yra sunkiai pažeistos ir būtinos remonto išlaidos viršija dabartinę jos vertę arba, jei transporto priemonė laikoma nenaudojama pagal paskirtį ir kenkia aplinkai ar žmonių sveikatai, tuomet ji laikoma netinkama eksploatuoti ir turi būt atiduota sutvarkyti.