Kaip išvengti spūsčių Vilniuje? 1. Bandome „Statyk ir važiuok“ sistemą Žvėryne

Žilvinas Pekarskas, Paulius Sviklas, 15min.lt
Kaip išvengti spūsčių Vilniuje? 1. Bandome „Statyk ir važiuok“ sistemą Žvėryne15min
Eismas yra problemiška Vilniaus vieta ir greitų sprendimų čia nėra. Sostinės savivaldybė neriasi iš kailio bandydama išvaduoti miestą iš spūsčių, tačiau jos pastangos ne visada atneša rezultatus. O liepos mėnesį pristatyta sistema „Statyk ir važiuok“ viešumoje buvo ne kartą išvadinta neefektyvia, tad 15min nutarė patikrinti jos veikimą.

Eismas yra problemiška Vilniaus vieta ir greitų sprendimų čia nėra. Sostinės savivaldybė neriasi iš kailio bandydama išvaduoti miestą iš spūsčių, tačiau jos pastangos ne visada atneša rezultatus. O liepos mėnesį pristatyta sistema „Statyk ir važiuok“ viešumoje buvo ne kartą išvadinta neefektyvia, tad 15min nutarė patikrinti jos veikimą.

Dar vasarą, atidarius pirmąsias tris aikšteles (Ukmergės gatvėje prie „Senukų“, Žvėryne, Sėlių gatvėje prie troleibusų žiedo, taip pat prie „Siemens“ arenos), sostinės meras Remigijus Šimašius pripažino, kad idealios „Statyk ir važiuok“ tipo aikštelių vietos – ten, kur yra paskutinė greitojo autobuso stotelė. Tačiau nė viena iš atidarytų vasarą tokia nėra.

15min savo eksperimentu bandė atsakyti į klausimą: kodėl šios aikštelės yra tuščios arba pustuštės? Ir ar mintis įrengti tokias aikšteles ne greitųjų autobusų maršruto gale (miesto pakraščiuose), o beveik pačiame centre, buvo nors truputėlį logiška?

Kaip greičiau: greituoju autobusu ar automobiliu, pasinaudojant „Statyk ir važiuok“ paslauga?

Principas paprastas: galutinėje greitojo autobuso stotelėje vienas 15min žurnalistas sėda į automobilį, kitas – į autobusą. Pirmasis juda iki „Statyk ir važiuok“ aikštelės, čia palieka savo automobilį ir persėda į viešojo transporto priemonę – taip, kaip rekomenduojama aikštelės taisyklėse. Antrasis tuo tarpu toliau juda tik viešuoju transportu.

Visų kelionių tikslas vienas – Vilniaus savivaldybės dangoraižis. Tačiau kelionių pradžia skirtinga, nes „Statyk ir važiuok“ aikštelės Vilniuje yra trijose vietose.

Šiame tekste skaitykite bandytojų įspūdžius apie pirmąją, esančią Žvėryne, Sėlių g. Jos link pajudame nuo paskutinės 4G autobuso stotelės Pilaitės Karaliaučiaus gatvėje.

Žvėryno „Statyk ir važiuok“ aikštele pasinaudojusio Pauliaus įspūdžiai

Eismas Pilaitėje nenustebino. Vilniuje yra „Geležinio kamščio“ gatvė ir „Spūstelės prospektas“. Oficialiai tai vadinama Geležinio Vilko gatve ir Pilaitės prospektu, tačiau ankstesniame sakinyje esantys pavadinimai šioms atkarpoms tinka labiau.

Gyvendamas šiaurinėje miesto dalyje, apie vakarinės miesto pusės eismo problemas esu tik girdėjęs. Tačiau realybė pasirodė visu gražumu: nors „lenktynes“ pradėjome vienu metu, automobiliu vos įvažiavęs į Pilaitės prospektą sustojau.

Tuo tarpu 4G autobusas, važiuodamas ne prospektu, o pro siauresnes Pilaitės gatves, aplenkė susiformavusios spūsties pabaigą ir įsiliejo į srautą ties „Rimi“ prekybos centru keliomis dešimtimis metrų Pilaitės prospektu pasistūmėjęs į priekį toliau nei automobilis.

Automobiliu, važiuodamas pirma eismo juosta ir nesinaudodamas ta, kuri skirta tik viešajam transportui, Vilniaus apskr. policijos komisariatą ir Kelių policijos valdybą Mėnulio g. privažiavau tik po pusvalandžio nuo kelionės pradžios. Pėstute jį per tiek laiko galima laisvai pasiekti – juk čia vos daugiau nei trys kilometrai.

Tarpinį kelionės tikslą – „Statyk ir važiuok“ aikštelę – pasiekiau 8.11 val., praėjus 43 minutėms nuo kelionės pradžios. Rasti laisvą vietą nelabai sudėtinga, nes ji buvo visiškai tuščia.

Susimokėjęs porą eurų, einu į stotelę, man tinkantis 9 numeriu pažymėtas troleibusas atvažiuoja po poros minučių. Dar keliolikos minučių kelionė ir aš – stotelėje „Europos aikštė“. Šimtas žingsnių požemine perėja, jau veriu Vilniaus savivaldybės duris ir dirsteliu į laikrodį – 8.28 val. Lygiai valanda kelio.

švados yra trys. Pirmoji – „Statyk ir važiuok“ aikštele Žvėryne žmonės nesinaudoja, nes 8 valandą ryto ji tuščia, o mokėjimo aparatas išspausdino kvitą Nr. 66. Nejaugi tik tiek žmonių pasinaudojo šia „Statyk ir važiuok“ aikštele nuo jos atidarymo liepos mėnesį iki rugsėjo vidurio?

Antroji – kaina nėra tinkama. Vien automobilio pastatymas joje kainuoja 2 eurus, kai kelionė autobusu iki aikštelės su pusvalandžio bilietu – 64 centus. Atgal – tiek pat. Ką jau kalbėti apie eismo spūstyje gaištamą laiką ar vėjais leidžiamus automobilio degalus.

O trečiąją išvadą perskaitysite kolegos Žilvino, kuris važiavo tik 4G autobusu, komentare žemiau.
Viešuoju transportu važiavusio Žilvino įspūdžiai

7.29 val. smagiai įsitaisau greitajame 4G autobuse. Pro galinį langą iki pirmos stotelės seku iš paskos važiuojantį Paulių. Natūralu, kad, autobusui stabtelėjus, Pauliaus „Alfa Romeo“ šauna į priekį. Jis nurūksta Karaliaučiaus gatve, o autobusas, stoviniuodamas Pilaitės stotelėse, pamažu (bet užtikrintai) juda Vydūno gatve. Iš viso iki Pilaitės prospekto (vadinamojo Spūstelės prospekto) autobusas stoja 4 stotelėse. Taigi Paulius turi pakankamai laiko pasistūmėti į priekį, judėdamas prospektu.

Tačiau tiesa kiek kitokia. Netgi stoviniuodamas stotelėse, 4G į Pilaitės prospektą už PC „Pupa“ išlenda aplenkdamas suparalyžiuotą automobilių srautą – Paulius lieka už nugaros. O toliau jau lemia – ne, tikrai ne A juostos, o autobuso vairuotojo meistriškumas ir, neslėpkime, avantiūrizmas.

Vėžlio greičiu Pilaitės pr. judame iki „Viada LT“ degalinės. Darosi karšta – keleiviai, kiek įmanydami, stengiasi atlapoti langus.

Prieš sankryžą su Senosios Pilaitės keliu suprojektuotas A juostos gabalėlis. Tačiau ja važiuoja kas tik netingi, tad autobuso vidutinis greitis padidėja nedaug. Juolab kad A juosta tuoj baigiasi, tad ilgojo autobuso vairuotojui tenka važiuoti lyg greituminiame slalome aplink kūgelius: iš papildomos juostos grįžti į pirmą ir netgi dairytis tuščios erdvės antroje.

Taip, taip – autobuso vairuotojas akylai stebi, kuri juosta juda greičiau, tad stengiasi į ją skubiai peršokti. Labiausiai nustebina ties viešbučiu „Green hotel“ – važiuoja juosta, leidžiančia sukti tik į dešinę, ir prieš pat sankryžą vėl grįžta į kairę. Jei taip važiuotų paprasto automobilio vairuotojas, sakytume, kad jis – tipinis „fantominių spūsčių“ sukėlėjas.

Beje, nuo Narbuto g. kalno autobusas leidosi antrąja juosta. Tad legendos apie A juostas, kuriomis lyg vėjas skuodžia greitieji autobusai, kol kas lieka tik gražiomis fantazijomis. Infrastruktūra apgailėtina. Bent jau 4G maršruto vairuotojas, kol atvykstame iki Žvėryno (ten Paulius paliks automobilį „Statyk ir važiuok“ aikštelėje), iš esmės manevruoja „karo sąlygomis“, atsilikdamas nuo įprasto maršruto (skaičiuoju atstumą iki Europos aikštės) apie 12 min.

Žinote, kas linksmiausia? Kad didžioji spūstis baigiasi būtent ties Žvėrynu! Ten, kur įrengta aikštelė, kurios tikslas – neva mažinti spūstis. Tai kam ji ten reikalinga? Dėl vaizdo? Mano galva, tai visiškas Vilniaus eismo organizatorių fiasko. Nes Savivaldybės dangoraižį pasiekiu 8.05 val. – 23 minutėmis anksčiau už Paulių, kuris bandė palikti automobilį aikštelėje Žvėryne.

Išvada paprasta. Mintis rengti „Statyk ir važiuok“ aikštelę 4G maršruto pradžioje, miesto pakraštyje, būtų logiška. Dabartinis valdžios pasirinkimas – Žvėrynas – kelia rimtų klausimų, ar tokiu būdu savivaldybė kovoja su spūstimis, ar tiesiog meta į orą pinigus.

Tačiau šiuo metu Pilaitės pr. esanti A juosta šio rajono gyventojams visiškai pelnytai kelia ironišką šypseną. Panašiai kaip ir naujasis prie VSD pastatytas šviesoforas. Tiesa, A juostą valdžia žada šiek tiek pailginti jau šiais metais.