Wirtgen Group technologijos tiesia kelius

Artūras Stakauskas, Keliai ir tiltai Nr. 1(13)
Wirtgen Group technologijos tiesia keliusWirtgen
WIRTGEN GROUP yra pasaulinė pirmaujančių įmonių grupė, tiekianti technologijas ir įrenginius kalnakasybai, inertinių medžiagų perdirbimui, asfalto gamybai, naujų kelių statybai ir taisymui. Šiuo metu Baltijos šalyse vyksta daug kelių ir jų pagrindų remonto projektų įgyvendinimų. Dėl reikšmingai padidėjusio sunkiasvorio krovininio transporto srautų seni keliai sparčiai dėvisi ir net „lūžta“ per visus jo sluoksnius: nuo viršutinio (asfaltbetonio) iki kelio pagrindo. Siekiant pašalinti esamus pažeidimus, būtina sutvarkyti visą kelio struktūrą. Įprastai deformuoto kelio paviršiaus remontas atliekamas nufrezuojant ir paklojant naujus viršutinius kelio dangos sluoksnius. Juos reikia keisti kas 7–10 metų, nes bitumas senėja ir praranda atsparumą apkrovoms. Jei medžiaga praranda stiprumą, ji neatlaiko didesnių apkrovų, joje nebepasiskirsto sunkus svoris, todėl būtina rekonstruoti pagrindo sluoksnius.

WIRTGEN GROUP yra pasaulinė pirmaujančių įmonių grupė, tiekianti technologijas ir įrenginius kalnakasybai, inertinių medžiagų perdirbimui, asfalto gamybai, naujų kelių statybai ir taisymui.

Šiuo metu Baltijos šalyse vyksta daug kelių ir jų pagrindų remonto projektų įgyvendinimų. Dėl reikšmingai padidėjusio sunkiasvorio krovininio transporto srautų seni keliai sparčiai dėvisi ir net „lūžta“ per visus jo sluoksnius: nuo viršutinio (asfaltbetonio) iki kelio pagrindo. Siekiant pašalinti esamus pažeidimus, būtina sutvarkyti visą kelio struktūrą.

Kelių remonto reikalavimai

Įprastai deformuoto kelio paviršiaus remontas atliekamas nufrezuojant ir paklojant naujus viršutinius kelio dangos sluoksnius. Juos reikia keisti kas 7–10 metų, nes bitumas senėja ir praranda atsparumą apkrovoms. Jei medžiaga praranda stiprumą, ji neatlaiko didesnių apkrovų, joje nebepasiskirsto sunkus svoris, todėl būtina rekonstruoti pagrindo sluoksnius. Augant apkrovoms, rekonstruojant kelio sluoksnius tikslinga naudoti medžiagas, turinčias didesnį atsparumą svoriui ir gamtos sąlygoms. Jeigu naudojamos medžiagos per silpnos, jos turi būti pakeistos tvirtesnėmis ir atsparesnėmis įvairiam poveikiui.

Pirmas ir pagrindinis reikalavimas įrengiant kelią – patikimas pagrindas. Ir tiesiant naują kelią, ir remontuojant seną, WIRTGEN GROUP yra pasiruošusi padėti: pasiūlyti technologinius sprendimus ir aukščiausios klasės įrenginius jiems įgyvendinti. „Kleemann“ trupintuvai ir sijotuvai dirba sunkiomis sąlygomis, gamindami reikiamos formos skaldos daleles ir jas galutinai tiksliai frakcionuodami. WIRTGEN GROUP įmonė „Wirtgen Lietuva“ žinoma kaip stacionarių skaldos gamybos linijų ekspertė. Pavyzdžiui, didžiausia Baltijos šalyse „Kleemann“ stacionari gamykla pagamina apie 400 t/val. aukščiausios kategorijos asfalto. Taip pat našiai dirba ir kita „Kleemann“ įranga, skirta mobiliems trupintuvams ir sijotuvams, gaminantiems medžiagas kelių pagrindams.

Šiuo metu yra daug įvairių būdų kokybiškai tiesti ir rekonstruoti kelius, tačiau bet kuriuo atveju svarbiausia yra užtikrinti tinkamą medžiagų atsparumą apkrovoms, jų teisingą paskirstymą kelio konstrukcijos sluoksniuose, jo standumą ir kitus svarbius faktorius, lemiančius kelio konstrukcijos tvirtumą ir ilgaamžiškumą. Paskutinis, tačiau ne mažiau svarbus veiksnys – visų faktorių balansas.

Galimi skirtingi kelio rekonstrukcijos metodų pasirinkimo variantai. Visišką kelio rekonstrukciją galima pradėti tik nukasus pažeistus kelio sluoksnius ir pakeitus juos naujais. Iš esmės tokia rekonstrukcija reiškia „išmesti ir pakeisti“. Šiuo atveju ant esamo kelio paviršiaus yra klojami papildomi sluoksniai. Storų asfalto sluoksnių įrengimas dažniausiai yra lengviausias struktūrinės problemos sprendimas ten, kur yra didelis eismo intensyvumas, tačiau aukštėjant kelio viršutiniam sluoksniui iškyla nenumatytų drenavimo ir prieigos sunkumų.

WIRTGEN technologiniai sprendimai

WIRTGEN GROUP garsėja savo šaltojo regeneravimo mašinomis (recikleriais) ir šalto asfalto mišinių gamyklomis. Šaltojo regeneravimo (reciklingo) vietoje technologija yra kaip tik tai, ko reikia siekiant seną kelią paversti nauju – atkuriamas kelio stabilumas. Kaip tai nutinka? Šaltojo regeneravimo WIRTGEN mašina suardo pažeistus kelio sluoksnius (paprastai asfaltinės kelio dangos viršutinį ir apatinį sluoksnius, taip pat ir dalį pagrindo sluoksnio), sumaišo jų medžiagas su šviežiu rišikliu ir tuo pat metu kloja atgal. Šio metodo privalumas – neilga dar

darbų trukmė, ekonomiškumas ir nekenksmingumas aplinkai. Ant šio naujai suformuoto kelio dangos pagrindo vėliau yra klojami viršutiniai karšto asfalto mišinio, pagaminto „Benninghoven“ asfalto gamyklose, sluoksniai.

Šaltasis regeneravimas atliekamas giliai per visus pažeistus sluoksnius. Tuo pačiu sukuriamas naujas storas homogeniškas sluoksnis, sustiprintas papildomais rišikliais ir priedais. Norint dar labiau pagerinti kelio dangą, virš regeneruoto sluoksnio yra įrengiami papildomi sluoksniai. Stabilizatoriai įterpiami į regeneruojamą medžiagą ypač ten, kur esantys sluoksniai yra prasti ir būtina juos sustiprinti. Šaltojo regeneravimo tikslas – maksimaliai sustiprinti esamus kelio konstrukcijos sluoksnius. Regeneruojant esamus viršutinius kelio sluoksnius, esantys po jais lieka nepajudinti ir nepažeisti.

Kuo tvirtesnis kelio sluoksnis, tuo plačiau jis išskirsto apkrovas. Sluoksnio tvirtumą nelemia jo statybai skirtų medžiagų kokybė ir tankis bei apačioje esančio sluoksnio tvirtumas.

Šaltojo regeneravimo metu gali būti naudojami skirtingi rišikliai ir kyla klausimas, kuris iš jų yra geresnis: bitumo emulsija ar putojantis bitumas? Bitumo emulsija gali būti naudojama beveik visų neplastinių medžiagų stabilizavimui, tačiau ji yra brangi (vanduo, cheminiai priedai ir gamyba), eismas ruože kuriam laikui ribojamas, ją sudėtinga formuoti, jos negalima naudoti stabilizuojant RAP. Putojantis bitumas yra pigesnis, tereikia mokėti tik už jo žaliavą, o eismas ruože gali vykti iškart po sluoksnio įrengimo. Be to, putojantis bitumas yra ideali priemonė RAP stabilizavimui. Vis dėlto naudojant putojantį bitumą galioja tam tikri apribojimai (minimalus smulkiųjų frakcijų kiekis) ir reikalingi gerai paruošti specialistai.

Atnaujinus ir sustiprinus kelio pagrindo sluoksnį, karšto asfalto mišinys iš „Bennighoven“ asfalto gamyklos tiekiamas viršutinio kelio sluoksnio klojimui. Gerai žinomi „Vögele“ aukščiausios klasės asfalto klotuvai kloja ne tik įprastai, bet ir naudodami „karštas ant karšto“ technologiją. HAMM volai sutankina asfalto sluoksnius. Sutankinimą baigia pneumatiniai GRW serijos volai, ir kelias vėl paruoštas atlaikyti sunkiasvorį krovininį transportą.