25 metai kokybiškos skaldos keliu

Mantas Makulavičius, Lietuvos keliai, 2016 Nr.2
25 metai kokybiškos skaldos keliuLietuvos keliai
Apvalios medienos, kiaušinių miltelių, cemento ir durpių eksportas, Silezijos anglies ir laboratorinės įrangos importas, didmeninė metalo prekyba, krovinių pervežimas nuosavais vagonais - turbūt nedaugelis iš šių veiklų galėtų atpažinti bendrovę, kuri per 25 savo darbo metus tapo tikru skaldos kokybės prekiniu ženklu Lietuvoje. Bet apie tai nuo pradžių. Viskas prasidėjo, kaip ir daugeliui, nuo naujų laisvų vėjų pučiamų nepriklausomos Lietuvos verslo burių. Tik tos burės buvo pradėtos siūti mažame dviejų kambarių bute viename Kauno mikrorajonų, 1991 m. lapkričio 5 d. įregistravus bendrovę „Milsa". Bendrovės įkūrėjas ir vadovas - Danielius Makulavičius, ilgametis nerūdinių medžiagų pramonės darbuotojas, šios srities profesionalas, dar 1974 m. karjerą pradėjo kelių statybinių medžiagų įmonių susivienijime „Granitas".

Nors vadovo darbo patirtis, sukaupta vienoje pramonėje, buvo milžiniška, tačiau įmonė, kaip ir pati šalis bei jos ekonomika, veiklos pradžioje buvo ieškojimų kelyje. Galiausiai po įvairių bandymų pirmosios rimtos sutartys buvo pasirašytos su Vokietijos įmone „Ronald Paeschovv GmbH” į Vokietiją eksportuoti… dolomitą. Dabar tai skamba gal ir neįtikinamai, tačiau tuo metu susiklosčiusi ekonominė aplinka ir kainos leido plukdyti laivais dolomitą iš valstybės įmonių „Klovainių skalda” ir „Dolomitas” tiesiai į Vokietijos uostus. Vokietijoje dolomito skalda (fr. 20-40 mm) buvo perdirbama į frakciją nuo 0 iki 500 mikronų, kurios iki 20 proc. buvo naudojama gaminant kompleksines trąšas. Kitos dolomito skaldos frakcijos (fr. 5-20 mm ir fr. 40-70 mm) buvo naudojamos kelių ir gatvių remonto darbams. Dolomito skaldos eksportas į Vokietiją truko 4 metus.

Įmonė per pirmuosius kelerius metus smarkiai išsiplėtė, suburdama kompetentingus specialistus, kurių nemažai dar ir šiandien sėkmingai prisideda prie gerų bendrovės rezultatų. Išsiplėtė ir biuras – iš dviejų kambarių buto, kuriame pradžioje dirbta, persikelta į Kauno miesto centrą, įsirengiant biuro patalpas… keliuose daugiabučio butuose. Neabejoju, kad ir dabar Putvinskio gatvės daugiabučio namo gyventojai galėtų papasakoti, kaip smagus juokas ir klegesys po sėkmingų sandorių skambėdavo tarp pirmo ir antro laiptinės aukštų.

Įmonėje subūrus gerą ir profesionalią komandą, nestokojančią iniciatyvos, tuometinės verslo sąlygos atvėrė daug naujų galimybių – buvo eksportuojamas ne tik dolomitas, bet ir žvyras, granitas siunčiamas į kitus Lietuvos kampelius ir Latviją. D. Makulavičiaus siūlymu, 1992 m. Jurbarko statybinių medžiagų gamykloje pradėta gaminti frakcionuotą žvyrą (fr. 2-8 mm ir fr. 8-16 mm), kuris taip pat 4 metus sėkmingai eksportuotas į Vokietiją. Prasidėjo valstybės įmonių privatizavimo banga. Žiūrint iš šiandienos perspektyvos, gal šiek tiek ironiška, tačiau 1993 m. eksportuojant dolomito skaldą VĮ „Dolomitas” buvo išgelbėta nuo bankroto ir tapo pirmąja bendrove, kurios 39 proc. akcijų įsigijo UAB „Milsa”. Vėliau, 1995 m., buvo įsigyti kontroliniai UAB „Granitinė skalda” ir UAB „Pilviškių transportas” akcijų paketai. Kiti valstybės įmonių privatizavimo etapai 1997 m. leido įsigyti AB „Klovainių skalda” kontrolinį akcijų paketą. Subūrus svarbiausias skaldos gamintojų įmones, 1998 m. buvo įkurta skaldos gamintojų asociacija „Milsa ir ko”. 2003 m., įgijus kontrolę, prisijungė ir UAB „Granitas”.

Intensyviai tiekiant dolomito skaldą ir žvyrą Vokietijos rinkai, nebuvo pamiršti ir kaimynai lenkai. Pradedant 1993 m., bendradarbiavimas su firmomis Lenkijoje nuolat plėtėsi. Pradžia buvo Silezijos anglies eksportas į Lietuvą, o vėliau, mažėjant darbų apimtims su Vokietija, energija trykštantis bendrovės kolektyvas vis daugiau dėmesio skyrė veiklai Lenkijoje. Užsimezgęs bendradarbiavimas, aprūpinant Lietuvos įmones kokybiškais technologiniais ir kitais sietais, transporterių ritinėliais, transporterių juostomis, tęsiasi iki šiol.

Turėdama sunkumų, aprūpinant įmones Lietuvoje žaliava, skirta granito skaldai gaminti, UAB „Milsa” 2005 m. įsigijo įmonę Ukrainoje „Seliščianskij granitnyj karjer”, buvusią Lietuvos pasididžiavimu. Tai: 4 karjerai, dvi technologinės linijos, pajėgios gaminti iki 3 mln. tonų granito skaldos per metus. Tačiau specifinės verslo sąlygos Ukrainoje, kurios kartais būdavo sunkiai prognozuojamos, geopolitinė ir ekonominė situacija šalyje, ypač pastaraisiais metais, neleido sėkmingai dirbti, todėl teko šią įmonę parduoti.

Dabar žaliavos tiekimą visiškai užtikrina kiti tiekėjai. Kasmet pagaminama 800-900 tūkst. tonų, 26 frakcijų dolomito ir 400 tūkst. tonų aukščiausios kokybės granito smulkios skaldos. Atsižvelgiant į vartotojų poreikius, per metus galima pateikti daugiau nei 200 tūkst. tonų geležinkelio balasto (fr. 31,5-63 mm). Vilniaus ir Kauno gamyklose teikiamos dolomito skaldos perkrovimo paslaugos. Per metus kelininkams (AB „Kauno tiltai”, UAB „Fegda”, AB „Eurovia Lietuva” ir kitiems) yra parduodama apie 400 tūkst. tonų dolomito skaldos.

Visi 25 veiklos metai būtų prabėgę veltui, jei ne tie, dėl kurių viskas daroma. Nuoširdžiai dėkojame mūsų partneriams, klientams ir darbuotojams už šiuos 25 žingsnelius, kartu sprogdinant, trupinant, malant ir sijojant skaldą, kol galiausiai ji atsiduria ilgai tarnaujančiuose mūsų visų mylimuose keliuose ir geležinkeliuose.

Ši trumpa istorija parodo, koks dinamiškas ir nepastovus buvo jaunas nepriklausomos Lietuvos verslas. Nuolatos keitėsi rinkos sąlygos, išorinė aplinka, tačiau nuo pat įmonės įkūrimo buvo aiškiai pabrėžiami darbo principai – neapgaudinėti valstybės, maksimaliai rūpintis savo klientais ir kolektyvo nariais. Žinau tik viena, verslo sąlygos ateityje kis nemažesniu greičiu, mūsų lauks dar daugiau iššūkių, tačiau UAB „Milsa” ir toliau bus pirmaujančiu kokybiškos skaldos prekiniu ženklu, ir toliau bus jūsų, gerbiamieji kelininkai, sėkmingu keliu į kokybę.

image019