Alvidas Gabrys

VĮ „Alytaus regiono keliai“ Lazdijų kelių tarnybos viršininkas

  • VĮ „Alytaus regiono keliai“ Lazdijų kelių tarnybos viršininkas Alvidas Gabrys: „Suplanuotus darbus koreguoja oro sąlygos.“

    2016-05-12 Austė Merkytė, Keliai ir tiltai Nr. 1(11)

    A. Gabrys Lazdijuose gyvena jau nuo 1984 m. Dar prieš 20 metų pradėjo statytis namą, tačiau sąžiningai dirbantis Kelių tarnybos vadovas užgyveno tik nuolat besitęsiančias statybas, kurių baigimu, jis tikisi, pasirūpins jo vaikai arba anūkai.

    A. Gabrys Lazdijuose gyvena jau nuo 1984 m. Dar prieš 20 metų pradėjo statytis namą, tačiau sąžiningai dirbantis Kelių tarnybos vadovas užgyveno tik nuolat besitęsiančias statybas, kurių baigimu, jis tikisi, pasirūpins jo vaikai arba anūkai.

    Į darbą – anksčiau kitų

    Visose kelininkų įmonėse darbo dienos pradžia fiksuojama 7 valandą ryto, tačiau įmonės „Alytaus regiono keliai“ Lazdijų kelių tarnybos viršininko A. Gabrio darbo diena prasideda kur kas anksčiau. Vadovas darbe būna jau 6.15 arba vėliausiai 6.30 val.

    Kiekvienas rytas prasideda nuo orų prognozės peržiūros. Nuo orų priklauso ir darbų pobūdis. Pavyzdžiui, jei 11 val. bus liūtis, tai greideriuoti kelių jau netikslinga. Tuomet autogreiderininkas kartu su kolegomis vyks kelio ženklų ar signalinių stulpelių atstatinėti, rinkti šiukšlių, kirsti krūmus. Darbų keliuose daug.

    Prieš kiekvieną gamybinį pasitarimą artimiausius orus žinoti būtina. 6.45 val. renkasi Kelių tarnybos kolektyvas: meistrai, mechanikai, vairuotojai. Iki to laiko darbotvarkė jau būna suplanuota, visiems paskirstyti darbai, sudaromos paskyros-leidimai vairuotojams, mechanizatoriams pagal esamos dienos oro sąlygas ir darbų pobūdį.

    Brigados pasklido po visą rajoną

    Jau 7 val. kolektyvas pasiskirstęs rutininius darbus: viena brigada remontuos išdaužas keliuose; kita – bitumine mastika taisys juodoje kelio dangoje atsiradusius plyšius; trečioji brigada atstatinės signalinius stulpelius kelkraščiuose, nes kai kuriuos iš jų užkliudo ir patys kelininkai, valydami nuo sniego kelius. O ketvirtoji brigada tvarkys kelkraščius.

    Artimiausiu metu laukia sugedusios technikos, ekskavatoriaus, remontas. Modernios technikos patys kelininkai negali remontuoti, nes joje instaliuota daug elektronikos. Kai ekskavatorius dirbti su kaušu gali, bet pavažiuoti – ne, yra kviečiami gamintojo atstovai, atvažiuojantys su specialia įranga nustatyti technikos gedimus. Šiuo metu Kelių tarnybai priklausantis ekskavatorius stovi jau antrą dieną, negali dirbti.

    Dabartinė ekskavatoriaus darbo vieta – žvyro karjeras. Technikos gedimas šiuo atveju gamybos procesui įtakos jau neturi, nes jis ne vienintelis kelių tarnyboje. Dar neaišku, kodėl jis sugedo ir kiek kainuos gedimo šalinimas. Tarnybos vadovas tikisi, kad sužinos viską artimiausiu metu. Tada ir bus sprendžiama, ką daryti.

    Ar bus organizuotos akcijos prieš šiukšlintojus?

    „Kelias ne tik susisiekimo būdas, bet ir kraštovaizdžio dalis. Kadangi esame pasienio miestas, negerai, jei kelias atrodys neestetiškai. Apmaudu, kad pakeles šiukšlina visi, kurie naudojasi keliais“, – esamą situaciją akcentavo A. Gabrys.

    Kelininkas papasakojo, kaip iš automobilių stovėjimo aikštelės neseniai išvežė 35 išmestas padangas. Nors visiems žinoma, kad yra stambių gabaritų atliekų aikštelė Lazdijuose, į kurią galima priduoti po 5 padangas nemokamai kartą per metus, tačiau kai kurie vairuotojai naudotas padangas palieka pakelėse arba automobilių stovėjimo aikštelėse. Daug kartų ieškota gamtos teršėjų su aplinkosaugininkų, policijos pagalba. Deja…

    Pasak pašnekovo, pasiteisino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos akcija dalinti atšvaitus ir agitacines medžiagas. Daugelis dviratininkų, pėsčiųjų, važnyčiotojų įsitikino, kad nešiodami atšvaitus yra saugesni. Tai jau 15 metų organizuojama akcija. Tačiau dabar atėjo laikas filmuoti, nustatyti ir bausti pakelių šiukšlintojus. Tai irgi galėtų išaugti į visuotinę kontrolės akciją.

    „Tokios nepagarbos kitų darbui kaimyninėse šalyse, manau, tikrai mažiau. Įstatymai leidžia nubausti eismo dalyvį, netgi jei jis tik nuorūką per langą išmestų. Tačiau reikia, kad pati visuomenė būtų nepakanti šiukšlinimui, nevengtų fiksuoti tokius faktus. Daug žmonių automobiliuose turi filmavimo kameras ir galėtų paskelbti, jog vykdo visuomeninę akciją, ir filmuoti, – samprotauja kelių tarnybos vadovas. – Augindami visuomenės nepakantumą šiukšlintojams pasirodytume kaip toli į priekį pažengusi tauta. Dabar gi, ypač nutirpus sniegui, pasimato visas mūsų „grožis“, paliktas pakelėse.“

    Tuo tarpu kelininkams šiukšlių tvarkymas nėra pelningas, priešingai – tarkime, už padangų pridavimą specialiai tokias atliekas priimančiai įmonei reikia mokėti pinigus iš savo biudžeto. Už tai mokama iš kelininkų, taigi, ir iš visų mūsų kišenės.

    Bermudų trikampis

    Žiemos tarnyba paprastai žino, kur vairuotojams kelio maršrutai nesaugiausi žiemos metu. Lazdijų rajone tokie taškai trys.

    Tai 132 kelio Alytus – Seirijai – Lazdijai atkarpa. Pravažiuojant Trako mišką, atsiranda plikšala, nors kitose to paties kelio atkarpose jos nė kvapo.

    Kita pavojinga atkarpa – kelyje Nr.134 Leipalingis – Lazdijai – Kalvarija. Prie Teiraus ir Snaigyno ežerų paprastai susiformuoja plikledis, nes drėgmė slenka nuo ežerų.

    Trečiasis taškas yra pačiame Lazdijų mieste, kelyje Nr.135 Lazdijai – Akmeniai, pasienio su Lenkija link. Apie nesaugų maršrutą signalizuoja ties posūkiu sulaužyti atitvarai, nes toje vietoje susiformuoja plikšala ir automobiliai per greitai kirsdami posūkį, nors greitis ribojamas iki 40 km/h, nuslysta nuo kelio. Šiemet
    tie atitvarai bus keičiami. Šiuos taškus budinčios tarnybos puikiai žino ir stebi situaciją.

    Profesijos fanatikai

    2015–2016 m. rudens – žiemos laikotarpiu kelių tarnybos vadovui A. Gabriui ne kartą teko keltis vidurnaktį arba paryčiais. Ir taip kiekvienais metais. Pavyzdžiui, 12 val. nakties atsiranda plikšala, policija užfiksuoja eismo įvykį, skambina vidurnaktį, nors kelininkai krašto kelius prižiūrėti privalo iki 19 val. vakaro. Valstybė neskiria lėšų prižiūrėti krašto ir rajoninius kelius ištisą parą. Tačiau, kai susidaro ekstremali situacija, eismo dalyviai iš miego kelia kelininkus, kurie privalo užtikrinti autotransporto priemonių eismą ir nakties metu. Pirmasis apie tokią padėtį yra informuojamas kelių tarnybos budintis meistras, šis pradeda organizuoti darbus, žadina visus darbuotojus, kurie važiuoja tvarkyti probleminį kelio ruožą.

    Būna atvejų, kad vilkikas po autoįvykio užtveria kelią. Tada kelininkai pasikrauna žvyro ir druskos mišinio, vyksta į įvykio vietą su specialia technika, barsto kelią ir bando padaryti viską, kad nenutrūktų eismas.

    „Kelininkai – savo profesijos fanatikai. Mūsų darbuotojai beveik nesikeičia. Kuris atėjo, pasiliko. Nežinia, ar jaunimas, kuris dirbs ateityje, bus toks atsidavęs kelininkų darbui“, – samprotauja A. Gabrys.

    Atėjus pietų metui, A. Gabrys nesureikšmina šio proceso. Jei liks laiko, pietaus namuose, kur skanų maistą jam paruošė žmona. Jei neliks laiko, pavalgys kur nors mieste – Lazdijuose arba Alytuje. Vakare laukia vakarienė kartu su žmona, nes abu vaikai jau išskrido iš gimtojo lizdo: vienas yra Kaune, kitas – Vilniuje. Sūnus – architektas, dukra – fizikos mokslų daktarė, dirba lazerių įmonėje.

    Reikia patiems užsidirbti

    Lazdijų kelių tarnyba kelyje Nr.131 Alytus – Simnas – Kalvarija prižiūri 5,06 km. atkarpą. Kelininkų rangovai UAB „Autokausta“ ir UAB „Alkesta“ atlieka kapitalinio remonto darbus kelyje Nr.131 Alytus – Simnas – Kalvarija, tačiau neturi kelio barstymo technikos, todėl buvo sutarta, kad Lazdijų kelių tarnybos kelininkai žiemos metu šį kelią prižiūrės savo technika.

    Po gamybinio pasitarimo 8 val. ryto Lazdijų kelių tarnybos vadovas A. Gabrys jau važiuoja į įmonę „Alytaus regiono keliai“. Nors visi regiono kelių tarnybų vadovai renkasi į pasitarimą Alytuje pirmadieniais, reikalai į pagrindinę įmonę nuveja ir darbo dienomis. Reikia pristatyti ką tik užsakovų pasirašytus darbų atlikimo aktus, kurie regiono įmonėje turi būti patvirtinti. Reikia surinkti atsakingų įmonės vadovų parašus, išrašyti sąskaitas faktūras, kurias vėliau reikės pristatyti darbų užsakovams. Per valandžiukę kitą reikalai būna sutvarkyti ir A. Gabrys vėl suka atgal į Lazdijus.

    Kelių tarnybos vadovas, pakeliui į Lazdijus, dar užvažiuoja į bendrovę „Alkesta“, kurioje taip pat surenka parašus ant darbų atlikimo aktų, kurie vėliau analogiškai vėl bus vežami į „Alytaus regiono kelius“ darbų atsiskaitymui paruošti.

    A. Gabrys paklaustas, ar darbų užsakovai visada atsiskaito laiku ir ar nekyla kokių įtampų, sakė: „Nerimauti dėl to neverta: tokios bendrovės kaip UAB „Autokausta“ ir UAB „Alkesta“ niekada dar nepažeidė terminų, visuomet už darbus atsiskaitė laiku pagal numatytus sutarties terminus.“

    Į klausimą, ar darbų užsakovai visada pasitiki atliktų darbų kiekiu ir kokybe kelių priežiūros darbuose žiemą, A. Garbys teigė: „Kelių tarnyboje yra pildomas žurnalas, automatiškai į eismoinfo.lt yra perduodami duomenys, darbai fiksuojami labai tiksliai ne tik žurnaluose, bet ir elektroninėje sistemoje, todėl jokių prirašymų ar trūkumų negali būti. Rangovai prašo pateikti tik darbų atlikimo žiniaraštį.“

    Svarbiausia įgyti užsakovų pasitikėjimą. Sąžiningumas svarbus ne tik asmeniškai žmogui, bet ir verslo organizacijai. Tokius santykius brangina VĮ „Alytaus regiono keliai“, kurios padalinys yra ir Lazdijų kelių tarnyba. „Užteks nors vieną kartą apgauti užsakovą, įgysi nepasitikėjimą visam laikui“, – pastebėjo A. Gabrys. Kelių tarnyba savo įsipareigojimus visada įvykdo laiku.

    Lazdijų kelių tarnyba kovą baigė su pelnu ir tai – atliktų papildomų užsakymų dėka. Ką kelių priežiūrai skiria valstybė, neužtenka.

    Rangoviniai darbai

    Nemažai pajamų įmonė gauna laimėjusi viešųjų pirkimų konkursus. Taigi, iškart po pietų A. Gabrys analizuos iš Lazdijų rajono savivaldybės administracijos gautus kvietimus dalyvauti trijuose konkursuose: pralaidų paprastojo remonto darbai, kelio ženklų įrengimo ir remonto darbai, asfaltbetonio dangos horizontaliojo ženklinimo darbai.

    „Reikia įvertinti siūlomas kainas, kad nebūtų per brangu ir per daug pigu, t. y., kad įmonė nedirbtų nuostolingai“, – pažymi Lazdijų kelių tarnybos vadovas. Įmonės techninis skyrius ruošia dokumentus, vertina, ar sąmatinės kainos pagrįstos, ar visi reikalingi dokumentai yra. Vadovas mano, kad nukritus degalų kainoms, ir atliekamų rangovinių darbų kainos gali būti mažesnės nei pernai. Taigi įmonė šiais metais bus šiek tiek konkurencingesnė. Tačiau darbo užmokestis pakilo, o atsarginės detalės mechanizmams pabrango, todėl reikia rasti pasiūlymų aukso vidurkį.

    „Negalime pretenduoti didelės, milijoninės vertės pirkimuose, nes tokiu atveju apleistume kelių priežiūros darbus. O ši veikla ir pareiga – mums pagrindinė“, – sako A. Gabrys.

    Kita vertus, yra specializuotos gamybinės įmonės, turinčios stiprią gamybinę bazę Alytaus regione. Pavyzdžiui, bendrovėje „Alkesta“ dirba apie 600 darbuotojų, o Lazdijų kelių tarnyboje – tik 44. Ši bendrovė laimi didžiulės vertės konkursus regione, nes jos specializacija yra kelių, tiltų statybos rangos darbai, o Lazdijų kelių tarnybos įstatymais ir normatyvais skirta pagrindinė funkcija – valstybinių kelių priežiūra visais metų laikais.

    Pavienių lankytojų prašymai

    Kelių tarnybos viršininkas A Gabrys per dieną sulaukia ir kelių pavienių klientų prašymų. Štai vienas rajono gyventojas nuo kelininkų prižiūrimo kelio nori įsirengti nuovažą, nes šalia kelio nusipirko žemės sklypą ir jame ketina statyti namą. „Reikia nuvažiuoti į vietą, apžiūrėti ir įvertinti, kokios tokio įrenginio statybos sąlygos ir galima kaina. Taip pat žmogui bus paaiškinta, kad teks pasidaryti kelio nuovažos projektą, o jei reikės, teks įrengti ir vandens pralaidą“, – aiškino ilgametis kelių tarnybos viršininkas. Projektą parengtų įmonės „Alytaus regiono keliai“ techninis skyrius, o nuovažą gali įrengti Lazdijų kelių tarnyba, žinoma, jei užsakovas neras kitų alternatyvų. „Viena moteris norėtų pažvyruoti apie 200 m įvažiavimo, nes su lengva mašina iki savo namų ji neprivažiuoja. Teks apžiūrėti vietą ir paskaičiuoti darbų atlikimo kainą, ir jei sąlygos užsakovei tiks, pasirašysime darbų sutartį“, – aiškino A. Gabrys.

    Dar vienas interesantas atvyko į Kelių tarnybą pasikalbėti dėl kiemo asfaltavimo prie jo namo. Tačiau prieš tai reikės įvertinti, kokie darbai laukia iki asfaltavimo: neaišku, ar jau yra įrengtas vandens nubėgimas, ar jį turės įrengti kelininkai. Jei kiemas jau su pagrindu, asfaltavimo kaina bus viena, jei be pagrindo – kita. Kai klientas viską įvertins, gal jo pasirinkimas bus kitas, pvz., jis nuspręs kiemą iškloti trinkelėmis.

    Tokia Lazdijų kelių tarnybos viršininko įprasta darbo diena. A. Gabriui ir jo šeimos nariams tai suprantama. Naktiniai skambučiai žiemos metu jau nestebina. Kelininkas negali pravažiuoti pro išdaužą ar lūžtantį kelkraštį. Toks požiūris jau nebestebina net tik šeimos narių, bet ir kaimynų ar jo kolegų.

    Atgaiva po dienos darbų – žvejyba. Vos tik atšilus orams A. Gabrys trauks prie vandens telkinių meškerioti.